برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

کافئین در کنار نمک و آب بخش بزرگی از رژیم غذایی انسان ها را تشکیل می دهد. در واقع کافئین یکی از پرمصرف ترین مواد در جهان محسوب می شود. این ماده پر استفاده در مواردی مانند قهوه، چای، نوشابه، شکلات، الکل، بستنی، مسکن ها و حتی خوشبو کننده های دهان وجود دارد. جالب است بدانید که کافئین راه خود را در مکان های دور از انتظاری مانند تخمه گل آفتاب گردان مهندسی شده، جو، و حتی آب باز کرده است.

افراد مختلف روزانه مقدار زیادی کافئین را به شکل های متفاوت مصرف می کنند. شما هم در بسیاری از خوراکی هایی که می خورید به صورت ناخواسته آن را دریافت می کنید. پس بهتر است از اثرات این ماده و باورهای غلطی که درباه آن وجود دارد آگاه شوید.

فرقی نمی کند که کافئین را به چه شکلی مصرف نمایید، کافئین می تواند باعث بهبود ثبات روحی، خلق و خو و کارایی شما شود. با توجه به فواید زیاد این ماده هنوز هم باورها و شایعات غلط زیادی درباره آن بین مردم وجود دارد. در این مقاله 4 مورد از رایجترین باورهای غلط در مورد کافئین را با هم بررسی کرده و صحت آن ها را به چالش می کشیم.

باور1: کافئین باعث کم آبی بدن می شود

بیشتر افرادی که به صورت مرتب قهوه می نوشند با اثر مدّری آن آشنا هستند، اثری که باعث ادرار می شود. اگر کار شما به گونه ایست که تامین آب از دست رفته برایتان مشکل است، این اثر می تواند باعث بروز نگرانی باشد، چرا که کم آبی و از دست دادن مایعات روی عملکرد کاری و ورزشی تاثیر مستقیم دارد.

اما از آنجا که بیشتر افراد کافئین مصرفی خود را از نوشیدن قهوه، چای یا مکمل های قبل از تمرین دریافت می نمایند، آبی که همراه آن ها مصرف می شود مقداری از مایعات مورد نیاز بدن را تامین می کند. تحقیقات نشان داده است که یک فرد با وزن 70 کیلوگرم می تواند در روز 7 فنجان قهوه (نزدیک 600 میلیگرم کافئین) را مصرف کرده و مایعات چشمگیر بیشتری را از دست ندهد.

حتی اگر افزایش ادرار و یا از دست دادن مایعات را تجربه کنید، کافی است برای جلوگیری از بروز آن به ازای هر 100 میلیگرم کافئین، 250 میلی لیتر یا یک چهارم لیتر آب مصرف نمایید. افرادی که قهوه خور حرفه ای هستند و مقدار زیادی کافئین دریافت می کنند به مرور زمان نسبت به آن مقاوم شده و از اثرات کم آبی احتمالی ناشی از مصرف کافئین مصون می شوند.

باور 2: کافئین برای قلب ضرر دارد

یک باور سنتی بین افراد وجود دارد که مصرف کافئین باعث بروز ناراحتی های قلبی عروقی می شود،اما تحقیقات نشان داده است که این باور در افرادی که به اندازه طبیعی و نرمال کافئین مصرف می کندد، صحیح نیست.

یک مطالعه بین 50000 فرد که قهوه مصرف می کردند نشان داد که هیچ ارتباطی بین مصرف متعادل قهوه (در این مطالعه 10 فنجان در روز) و بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد. تحقیق دانشگاه هاروارد هم نشان داد که هیچ رابطه ای بین مصرف قهوه و بیماری های عروق کرونری قلب وجود ندارد.

در نهایت می توان نتیجه گرفت که در این باور، دوز است که اهمیت پیدا می کند. اگر روزانه 3 قوری قهوه خیلی قوی مصرف می کنید، باید مصرف آن را متعادل نمایید. پس مصرف 2 تا 3 فنجان قهوه در روز هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

باور 3: هیچ کافئینی در قهوه بدون کافئین وجود ندارد

وقتی افرادی که به صورت حرفه ای قهوه مصرف می کنند، بنا به دلایلی مانند بارداری، آلرژی، تداخل با سایر داروها، بیماری های خاص و … از مصرف قهوه منع می شوند، سریعا به سراغ قهوه های دی کاف یا بدون کافئین می روند. اما قهوه بدون کافئین به معنای صفر درصد کافئین نیست. سازمان غذا و دارو آمریکا قهوه ای را که 97 درصد کافئین آن استخراج شده باشد را قهوه دی کاف در نظر می گیرد.

باور 4: کافئین اعتیاد آور است

کافئین می تواند باعث ایجاد اعتیاد موقت شود، چرا که اگر فردی مصرف کافئین را یک باره قطع کند دچار عوارضی مانند سردرد، تحریک پذیری و اشکلب در تمرکز به صورت کوتاه مدت خواهد شد.

همانطور که گفته شد این عوارض معمولا موقتی هستند و پس از گذشت چند وقت از بین می روند. مصرف مجدد کافئین هم باعث تمام شدن اثرات می شود که در این حالت عوارضی مانند اختلال خواب و افزایش استرس ممکن است ایجاد گردد.

پس قبل این که به باشگاه بروید، مصرف یک مکمل قبل ورزش حاوی کافئین می تواند کارایی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. فقط دقت کنید که کافئین به چه شکلی روی کارایی، خواب، اشتها و خلق و خوی شما اثر گذاشته و مطابق با آن مصرف خود را مدیریت کنید. همه چیز در مدیریت نحوه مصرف کافئین خلاصه می شود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here