برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

در جهان تغذیه برای بدنسازی، پروتئین یکی از مهمترین بخش ها محسوب می شود. برای رشد عضلات و بازسازی آن ها بعد از تمرین، پروتئین باید در برنامه غذایی شما وجود داشته باشد. در حالی که غذاهایی مثل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و مرغ، مکمل های با پایه لبنی و … جز موادی محسوب می شوند که تاثیر مستقیمی روی رشد عضلات دارند، اما در رژیم های غذایی بر پایه پروتئین های گیاهی باید راه های دیگری برای دریافت پروتئین پیدا کرد. پروتئین سویا به صورت غذا یا به صورت مکمل جز این دسته محسوب می شود.

افسانه سویا و استروژن

یکی از دلایلی که بدن سازهای حرفه ای از مصرف پروتئین سویا خودداری می کنند این است که عقیده دارند سویا باعث افزایش سطح استروژن و کاهش تستسترون می شود، که این امر سبب می شود رشد عضلات با کندی انجام شود. یک تحقیق گسترده که در سال 2010 در ژورنال “باروری و نازایی” منتشر شد نشان داد  که، مصرف غذاهای حاوی سویا چه به صورت مستقیم و چه به صورت موجود در مکمل ها هیچ تاثیر منفی در سطح تستسترون ندارد.

سویا در مقابل وی و کازئین

وقتی که سویا با پروتئین های وی و کازئین مقایسه می شود، در بحث سنتز پروتئین، سویا جایی بین وی و کازئین قرار می گیرد. این رتبه بندی بیانگر سرعت استفاده عضلات از پروتئین می باشد و مقدار بالاتر سنتز برای ساخت عضله بهتر است. یک مطالعه که در سال 2009 در “ژورنال فیزیولوژی کاربردی” منتشر شده است، از نظر سنتز پروتئین، وی دارای تاثیر بهتری نسبت به سویا بوده و سویا از پروتئین کازئین عملکرد بهتری ارائه داده است.

پروتئین سویا: یک پکیج کامل

بر اساس نظر دکتر خوزه آنتونیو مدیر انجمن بین المللی تغذیه ورزشی، سویا بهترین نوع پروتئین غیر حیوانی محسوب می شود. یکی از دلایل این امر کامل بودن پوتئین سویا است. بیشتری پروتئین های گیاهی کامل نیستند، به این معنا که همه آمینواسیدهای ضروری در آن ها وجود ندارد. اما در سویا همه اسیدهای آمینه ضروری بدن وجود دارد که باعث می شود این پروتئین، پیشرو در زمینه ساخت عضله با پروتئین های گیاهی باشد. فراموش نکنید که برای دریافت همه آمینواسیدهای ضروری نیازی نیست حتما سویا را با سایر پروتئین ها مخلوط کنید.

پروتئین سویا در خوراکی های مختلفی مثل شیر سویا، آجیل سویا، سویا فرآوری شده و … یافت می شود. همچنین در تهیه برخی مکمل ها از این پروتئین استفاده شده است. ورزشکاران گیاه خوار و بدن سازها به صورت گسترده از غذاهای حاوی سویا استفاده می کنند، اما هنگامی که قصد دارید در کنار برنامه غذایی حاوی سویا یک مکمل گیاهی نیز تهیه کنید حتما دقت نمایید در آن مکمل، سویا وجود نداشته باشد، این کار سبب می شود که از یک منبع غذایی به مقدار زیاد و بیشتر از حد نیاز مصرف نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید