برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

رژیم غذایی بدون گلوتن همواره یکی از گزینه‌های مطرح در زمینه رژیم‌های غذایی بوده و از دیرباز تا کنون، مورد توجه قرار گرفته است.
ما در این مقاله سعی در ارائه برخی توضیحات در ارتباط با این رژیم لاغری داشته و شما را با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا خواهیم کرد. لذا اگر دچار مشکلات هاضمه‌ای بوده و یا صرفاً علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌باشید با ادامهٔ این مطلب همراه شوید.

رژیم غذایی بدون گلوتن چیست؟

یکی از نکات ضروری در ارتباط با این مسئله لزوم در نظر گرفتن رژیم غذایی بدون گلوتن، به عنوان یک عادت غذایی است! چرا که این رویه تنها به مقولهٔ حذف گلوتن از رژیم لاغری شخص پرداخته و به هیچ عنوان در تعیین دیگر نکات لازم در شکل‌دهی یک رژیم غذایی کامل دخیل نیست.

رژیم غذایی بدون گلوتنرژیم غذایی بدون گلوتن را می‌توان در حذف پروتئین «گلوتن» از تغذیه فرد بنا به دلایل هاضمه‌ای و یا حساسیت‌های فردی خلاصه کرد. شما با بهره‌گیری از این رژیم لاغری، اقلامی مانند گندم، جو، ارزن و گندم سیاه – که منابع پروتئین مورد نظر محسوب می‌شوند- را به طور کلی از چرخهٔ تغذیه خود خارج کرده و بدین ترتیب از بروز مشکلات ناشی از حضور آن در سیستم گوارشی خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که این رژیم غذایی را می‌توان در کنار سایر رژیم‌هایی همچون «کتو» و «پالئو» نیز به کار گرفت.

تاریخچه رژیم لاغری بدون گلوتن

مشکلات هاضمه‌ای مرتبط با پروتئین گلوتن قدمت بسیار زیادی داشته و با توجه به یافته‌های محققان و بررسی فسیل‌های بدست آمده، می‌توان اولین نشانه‌های وجود آن را به ۲۰۰۰ سال پیش متصل کرد.

حتما بخوانید: ۲۰ روش برای سوزاندن ۶ سانتی‌متر از چربی شکم در ۲ هفته

اما تنها در دههٔ ۴۰ میلادی بود که علم پزشکی قادر به شناخت و درک این مشکلات شده و ارتباط آن با مسائل ژنتیکی را نیز آشکار ساخت. پس از آن پیشرفت‌های حاصل نیز موجب ارائه راهکارهای بسیاری در جلوگیری و درمان این بیماری گشت، که رژیم غذایی بدون گلوتن یکی از مهمترین آن‌هاست.

وعده‌های غذایی رژیم غذایی بدون گلوتن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تنها هدف اصلی برای دستیابی در این رژیم، حذف پروتئین گلوتن از عادات تغذیه‌ای فرد (با کنار گذاشتن اقلامی چون گندم، ارزن، جو و گندم سیاه) بوده و به همین دلیل هیچ‌گونه توصیه‌ای مبنی بر نوع وعده‌های غذایی و یا زمان مناسب برای میل کردن غذا از سوی این رژیم ارائه نمی‌شود.

این رژیم مناسب کدام افراد است؟

اگر از مشکلات هاضمه‌ای رنج برده و یا به پروتئین گلوتن حساسیت دارید، این رژیم بهترین گزینه برای کنترل شرایط و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای‌تان خواهد بود.

رژیم لاغری بدون گلوتنالبته این را نیز بخاطر داشته باشید که احتمال وجود مشکل حساسیت به گلوتن رقمی قابل توجه بوده و می‌توان گفت از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر مبتلا به چنین حساسیتی می‌باشد. لذا می‌توان گفت این رژیم برای ۱٪ جمعیت جهان مناسب است!

آیا رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن دشوار است؟

پاسخ قطعاً منفی است! چرا که با پیشرفت تکنولوژی و صنایع وابسته به حوزهٔ تغذیه، این روزها مواد غذایی بسیار زیادی در بازار موجودند که به نیازهای افرادی با مشکلات هاضمه‌ای و حساسیت‌های گوناگون تغذیه‌ای توجه نشان می‌دهند. بنابراین نگران دشواری مسیر نبوده و تنها در انتخاب محصولات مورد نظر خود دقت بیشتری به خرج دهید تا رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید.

حتما بخوانید: چربی شکم و پهلو را چطور از بین ببریم؟

از طرفی حذف گلوتن از رژیم لاغری می‌تواند به شکل مورد نیازتان انجام پذیرد و شما در حذف ناگهانی یا تدریجی آن خود مختارید.

یافته‌های پزشکی

تا کنون تحقیقات بسیاری حول محور حذف پروتئین گلوتن از رژیم غذایی صورت گرفته و اطلاعات بدست آمده نیز در تبیین شیوه‌ها و اصول مناسب این رویه بسیار مفید واقع شده است.

رژیم لاغری بدون گلوتناما این تحقیقات تا کنون هیچ نشانه‌ای از تأثیر مثبت حذف گلوتن بر روند کاهش وزن نیافته و متخصصان حذف گلوتن را یک رژیم غذایی لاغری نمی‌خوانند! از طرفی هیچ‌گونه منفعت بخصوصی از حذف گلوتن برای افرادی که به این پروتئین حساسیت ندارند نیز تا کنون به ثبت نرسیده و همچنان اولویت اصلی در توصیهٔ این رژیم، اشخاص مبتلا به مشکلات هاضمه‌ای و حساس به گلوتن می‌باشد.

حتما بخوانید: برنامه بدنسازی ۶ هفته ای میانبر لاغری

(البته هیچ‌گونه ضرری نیز از رعایت این رژیم برای افرادی که به گلوتن حساسیت ندارند نیز مشاهده نشده است).

رژیم بدون گلوتن در یک نگاه

در پایان لازم به ذکر است که این رژیم غذایی برای افراد مبتلا به مشکلات هاضمه‌ای و حساسیت‌های فیزیکی به پروتئین گلوتن بسیار مفید بوده و این دسته از افراد با حذف اقلامی چون گندم، ارزن، جو و گندم سیاه (در کنار برخی موارد فرآوری شده)، از رژیم لاغری خود قادر به کنترل بیماری و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از ورود این ماده به چرخه گوارشی‌شان شوند.

اما به هر حال، هیچ‌گونه منفعتی و یا آسیب خاصی در صورت رعایت این رژیم غذایی توسط اشخاصی که به گلوتن حساسیت ندارند نیز ثبت نشده و باورهایی همچون «افزایش خطر ابتلاء به آلزایمر» و «چاق شدن» در اثر مصرف گندم نیز تا کنون تنها شایعاتی غیر قابل اثبات می‌باشند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here