برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

لینولئیک اسید کونژوگه (CLA)، یکی از مکمل‌های محبوب در بدنسازی بوده و به دلیل برخی از ویژگی‌های خاص‌اش در مرحلهٔ «کات» کردن، توسط ورزشکاران پرورش اندام استفاده می‌شود. اما تحقیقات صورت گرفته روی این مکمل، شبهاتی را در ارتباط با فوایدش ایجاد کرده و حال این پرسش مطرح است که آیا مصرف مکمل «سی ال ای» برای بدنسازی، عاری از عوارض جانبی و آسیب خواهد بود یا خیر؟

«سی ال ای» و لاغری همیشه رابطه‌ای پر رنگ در فرآیندهای مرتبط با ورزش -خصوصاً بدنسازی- داشته و افراد بسیاری معتقدند، مصرف این مکمل اسید چرب برای چربی‌سوزی و حجم دادن به عضلات‌شان مفید واقع شده است. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، دانش علمی ما نسبت به CLA و تأثیرات آن روی بدن اندکی قابل تأمل بوده و لذا در ادامهٔ این مطلب، به دنبال پاسخی برای پرسش‌های مطرح در این زمینه خواهیم بود؛ با ما همراه باشید:

«سی ال ای» چیست؟

لینولئیک اسید کونژوگه، یکی از اعضای ایزومرهای لینولئیک اسید بوده و عموماً با نام «سی ال ای» شناخته می‌شود. این اسید چرب «چند اشباع‌نشده»، عملکردهای بسیاری را در بدن صورت داده و به دلیل برخی نشانه‌های مثبت مشاهده شده طی آزمایشات ارزیابی آن، این روزها بیشتر در مکمل‌های لاغری، چربی‌سوزی و ارتقای مراحل «کات» کردن عضلات در بدنسازی، بکارگرفته می‌شود.

عملکرد اصلی «سی ال ای» چیست؟

دلیل اول وجود ارتباط میان «سی ال ای» و لاغری، تأثیر گذاری این مکمل‌ بر «گیرنده های فعال کننده تکثیر پروکسی‌زوم ها» یا PPAR ها است. این گیرنده‌ها که در برخی از عملکردهای متابولیکی -مانند چربی‌سوزی طبیعی و علامت‌گذاری استروئیدهای طبیعی و احتراق- شریک‌اند، تحت تأثیر مستقیم CLA قرار گرفته و تحقیقات صورت گرفته روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که این ماده قادر است موجب تعدیل و تنظیم احتراق و فشار خون شود. (البته مطالعاتی بیشتری مورد نیاز است تا این نتایج برای انسان‌ها نیز قابل تأیید باشد).

فواید «سی ال ای»

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد، CLA و لاغری ارتباطی به ظاهر مثبت داشته و گرچه تحقیقات روی انسان‌های بالغ تأثیر چندانی را روی حجم‌گیری عضلات، چربی‌سوزی و لاغری نشان نمی‌دهد، اما مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات حامی از تأثیر سریع و نسبتاً عمیق آن روی حجم عضلانی، کاهش چربی، لاغری و افزایش نرخ متابولیکی بدن می‌باشد. البته لازم به ذکر است که مطالعات انجام شده جهت کشف فواید «سی ال ای» برای انسان‌ها، غالباً روی افراد غیر متحرک و دارای اضافه وزن صورت گرفته و برخی محققان معتقدند: میزانی معین از این مکمل -برابر با ۳/۴ گرم در روز- طی بازهٔ زمانی‌ای معادل ۶ تا ۱۲ ماه، تأثیرات مثبتی بر روند چربی‌سوزی و لاغری (بدون ورزش) خواهد داشت.

فواید سی ال ای در بدنسازیالبته می‌بایست به خاطر داشته باشید که تأثیرات مذکور، تنها در صورت بهره‌گیری دراز مدت (حداقل ۶ ماه) و برای افرادی که ورزش‌های شدید انجام نمی‌دهند صدق می‌کند، چرا که مطالعات همچنین نشان داد تاثیرگذاری «سی ال ای» برای اشخاصی که بدن تندرستی داشته و چربی‌شان بسیار اندک بوده و تغییرات حاصل چشم‌گیر نیست. ولی به هر روی، عده‌ای از افراد به شدت طرفدار این مکمل‌ بوده و به دلیل ویژگی‌های متابولیکی‌اش، از آن در مراحل «کات» کردن و چربی‌سوزی بهره می‌گیرند.

آیا «سی ال ای» موجب لاغری می‌شود یا خیر؟

طی آزمایشی در کشور کانادا، به یک گروه از ورزشکارانی که با هدف کاهش وزن، سه بار در هفته تمرینات وزنه‌ای داشتند، ظرف مدت ۷ هفته مکمل «سی ال ای» داده، و سپس نتایج حاصل از عملکردشان با گروهی که ظرف همان مدت با تمامی شرایط مشابه ولی بدون مصرف CLA ورزش کرده بودند، مقایسه شد. محققان اذعان داشتند که کاهش حجم عضلانی در گروه اول (با مصرف مکمل «سی ال ای») ۱/۴ کیلوگرم، و در گروه دوم (بدون مصرف مکمل) ۰/۲ کیلوگرم بوده! این محققان همچنین معتقد بودند که تفاوت کاهش حجم عضلانی میان دو گروه می‌تواند به خاطر تأثیرات ضد «کاتابولیکی» مکمل مورد نظر، یعنی «سی ال ای»، بوده باشد.

آیا مصرف «سی ال ای» برای سلامتی مفید است؟

به طور کلی، می‌توان گفت مطالعات صورت گرفته روی حیوانات آزمایشگاهی نتایج رضایت‌بخشی را نشان داده‌اند، اما مطالعات انسانی و بهره‌گیری از این مکمل برای بهبود عملکردهای متابولیکی انسان‌ها، گویای مسائل بحث‌برانگیزی بوده و دانشمندان متفق‌القول‌اند که برای مفید قلمداد کردن CLA، نیاز به تحقیقاتی با دامنه‌های گسترده‌تر از پیش دارند. البته با توجه به اندک اطلاعات موجود نیز هم‌اکنون تنها می‌توان گفت، این مکمل در مواردی که مصرف کننده مشکلاتی از قبیل اضافه وزن یا فشار خون بالا داشته باشد، قادر به تاثیرگذاری مثبت خواهد بود.

برخی از مطالعات صورت گرفته روی«سی ال ای» عبارت‌اند از:

سلامت قلب: تحقیقات حاکی از تأثیر مثبت مصرف روزانه ۴/۵ گرم «سی ال ای» (به مدت ۸ هفته) برای مبتلایان به فشار خون بالا بوده و ارزیابی اطلاعات حاصل از این تحقیق بعدتر نشان داد که فواید CLA برای این دسته از افراد پر رنگ‌تر بوده و مصرف این مکمل موجب تنظیم فشار خون آن‌ها می‌شود.

سیستم احتراق و ایمنی: آزمایشات صورت گرفته روی حیوانات گویای فواید «سی ال ای» و بهبود وضعیت ایمنی بدن این موجودات است؛ ولی نتایجی که از انجام آزمایشات انسانی بدست آمده، این مسئله را برای گونهٔ ما تأیید نمی‌کنند.

عوارض جانبی مصرف «سی ال ای»

در حال حاضر هیچ دارو و مکملی دیگری به عنوان تداخل‌گر در عملکرد«سی ال ای» شناخته نشده است و به طور کلی این مکمل‌ برای عموم بی‌خطر قلمداد می‌شود. ولی به هر حال در صورت مصرف بیش از حد آن، فرد مورد نظر ممکن است دچار مشکلاتی مرتبط با روده و معده خود شود.

عوارض جانبی مصرف سی ال ایآیا می‌توان «سی ال ای» را با رژیم غذایی تأمین کرد؟

گرچه این ماده در مواد گوشتی و لبنی موجود است، اما میزان CLA دریافتی بدن ما از طریق‌ این مواد غذایی به نسبت مکمل‌های صنعتی موجود در بازار بسیار اندک و ناچیز می‌باشد.

انواع «سی ال ای»:

هم‌اکنون گونه‌ها و انواع متفاوتی از این مکمل به شکل پودر و قرص در بازار موجود می‌باشد، ولی رایج‌ترین شکل آن، کپسول‌های ژله‌ای است. (به خاطر داشته باشید که «سی ال ای» هیچ نام جایگزین دیگری ندارد!).

نحوه مصرف «سی ال ای»

تحقیقات صورت گرفته روی CLA دُزهای متفاوتی را در بر دارد و این مقدار از ۱/۴ تا ۶/۸ گرم در روز متغیر است، ولی رایج‌ترین و قابل توصیه‌ترین مقدار، ۳/۴ گرم در روز می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکمل های ورزشی مطلب همه چیز در مورد ویتامین ث و بدنسازی و هچنین ۱۰ ماده غذایی کلیدی در بدنسازی بدون مکمل را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here