تمرین بیش از حد در روند بدن‌سازی می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای در بر داشته و حتی فرآیند حجم‌گیری شما را نیز مختل کند. درست است که داشتن پنج ساعت تمرین شدید در هفته برای شما خطر بخصوصی ندارد، اما به هر حال تمرین زیاد و جلسات تمرینی سنگین «اینتروال»، در کنار حرکات وزنه‌ای سه ساعته، امری مخاطره آمیز بوده و به طور قطع برای اندام شما مضر خواهد بود.

اگر در تعادل تمرینات خود شک داشته و احتمال تمرین بیش از حد را در روند بدن‌سازی خود می‌بینید توصیه می‌کنیم به نشانه‌های آن، که در ادامه مطلب گرد آورده‌ایم، توجه بیشتری داشته باشید:

1ناهماهنگی ضربان قلب در حالت استراحت

به گفتهٔ مربی استقامت «دان ترینک»: «ناهماهنگی و اختلال ضربان قلب در حالت استراحت به معنای تلاش بدن‌تان در جهت برآورده کردن نیازهای تحمیل شده از سوی شما می‌باشد. برای پی‌ بردن به وجود هرگونه مشکل در این زمینه، می‌بایست نبض خود را قبل از برخواستن از رخت خواب بررسی کرده و آگاه باشید که در صورت مشاهدهٔ ضربان بالا و یا پایین غیر معمول، به دکتر مراجعه نمایید.

2تشنگی دائمی با تمرین بیش از حد

احساس تشنگی دائمی می‌تواند نشانه دهندهٔ قرار گرفتن بدن در حالت «کاتابولیکی» باشد؛ که این امر در حقیقت به معنای تحلیل عضلات، توسط خود بدن، جهت کسب پروتئین است. مربی خصوصی و متخصص تغذیه «جِی کاردیلو» معتقد است: «حالت کاتابولیکی در بدن به طبع موجب کاهش میزان آب یا وابشت می‌شود». لازم به ذکر است که راه حل چنین مشکلی، نوشیدن آب بیشتر و داشتن خواب کافی است.

3احساس خستگی و کوفتگی طولانی مدت

اگر پس از ۷۲ ساعت بدن‌تان همچنان کوفته و خسته بود، قطعاً به استراحت بیشتری نیاز خواهید داشت. کوفتگی طویل و حس خستگی دائمی، نشانه‌ای از عدم ترمیم مناسب عضلات و ماهیچه‌های شما می‌باشند، و این مسئله در کنار تمرین بیش از حد، تأثیرات منفی‌ای بر روند عضله سازی شما بر جای خواهد گذاشت.

4مشکلات خواب

مربی بدن‌سازی، «مایک دافی» در این باره می‌گوید: «بی‌خوابی‌های شبانه نشان دهندهٔ فشار بیش از حد بر سیستم عصبی و هورمونی بدن‌اند؛ لذا بکوشید تا در بازهٔ کلیدی بین ساعات ۱۰ شب الی ۲ بامداد حتماً خواب کافی داشته باشید». ترمیم فیزیکی بدن در این بازهٔ زمانی که «دافی» به آن اشاره می‌کند، رخ می‌دهد. بنابراین اگر در این زمینه دچار مشکلاتی هستید، توصیه می‌شود یک هفته را به طور کامل به استراحت اختصاص دهید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here