برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

اگر بخواهیم صادقانه این مطلب را آغاز کنیم باید بگوییم که تمام تمرینات اعمال شده در برنامه ورزشی بدنسازان کارساز نبوده و لزوماً آن نتیجهٔ دلخواه را در بر ندارد. شما نیز به احتمال قوی متوجه این مسئله شده و شاید هم‌اکنون به دنبال راهی برای افزایش انگیزه و بهبود تمرینات بدنسازی خود می‌باشید!

هدف ما از گردآوری این مقاله نیز ارائهٔ شیوه‌هایی به همین منظور بوده و در ادامه شما را با هفت روش عالی جهت بهبود تمرینات بدنسازی خود آشنا خواهیم کرد.

۱. آب، غذا و استراحت کافی!

تمام این موارد -آب، تغذیه و استراحت- روی فرآیند تمرینی شما مؤثر بوده و بدون شک وجود عواملی که دریافت آن‌ها را برای شما دشوار کنند، تمرینات‌تان را نیز مختل خواهد کرد. به عنوان مثال، وجود موارد اضطراب آوری از قبیل: حضور نوزاد در محیط خانه، بیماری، سوء تغذیه، عدم دریافت مایعات مورد نیاز بدن و… همگی تلاش‌های تمرینی شما را تحت تأثیر قرار داده و دست‌یابی‌ به اهداف ورزشی مورد نظرتان را دشوارتر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: بعد از تمرین بدنسازی چکار کنیم؟

لذا توصیه می‌شود از این سه فاکتور غافل نشده و همواره به میزان تغذیه، آب و استراحت دریافتی خود توجه نمایید تا شاهد بهبود تمرینات بدنسازی خود نیز باشید.

۲. تعیین هدف در بدنسازی:

بدون شک ادامهٔ یک مسیر بدون هدفی معین، شما را به مقصد بخصوصی نیز نخواهد رساند! بنابراین باید مطلع باشید که صرفاً حضور در باشگاه و انجام تمرینات سنگین، آن نتیجه دلخواه را برای شما در بر نخواهد داشت. تعیین هدف در بدنسازی یکی از عوامل اصلی موفقیت بوده و توصیه ما به شما این است که هر چه سریع‌تر برای مسیر ورزشی خود برنامه‌ریزی نمایید.

تعیین هدف در بدنسازی

البته، انجام چنین کاری اصلاً دشوار نبوده و تنها کافی است خواسته‌ها و مقاصد کوتاه مدت و بلند مدت خود را مشخص کرده و سپس مسیر مورد نظر جهت رسیدن به آن‌ها را تعیین کنید‌. به عنوان مثال: اگر هدف شما افزایش وزن می‌باشد، از خودتان بپرسید تا چه اندازه و تا چه زمانی می‌خواهید به این هدف برسید؟

داشتن مقصدی معین و مشخص علاوه بر بهبود تمرینات‌تان، موجب بالا رفتن انگیزهٔ بدنسازی شما نیز خواهد شد.

۳. مصرف مکمل‌ (قبل از شروع تمرینات):

نوشیدن محلول‌های مکمل همواره بخشی جداناشدنی از بدنسازی بوده و ورزشکاران در گذشته‌ نیز قبل از آغاز تمرینات‌شان، نوشیدنی‌هایی مانند قهوه را جهت افزایش انرژی و بالا بردن کمیت و کیفیت فرآیند ورزشی خود مصرف می‌کردند.

مصرف مکمل قبل از تمرین

اگر تا به حال از اعمال چنین امری در تمرینات‌تان خودداری کرده‌اید لازم است بدانید که مزایاب بسیاری را از دست داده خواهید داد! چرا که این روزها محلول‌های مکمل بسیاری در بازار موجودند که برای بالا بردن انرژی و تمرکز ورزشکاران به هنگام انجام‌ تمرینات بدنسازی طراحی شده‌اند و اغلب آن‌ها برای ۶۰ الی ۹۰ دقیقه قادر به افزایش عملکرد عضلانی شما می‌باشند. توصیهٔ ما این است که یک محلول مکمل -متناسب با اهداف ورزشی خود- یافته و ۳۰ دقیقه قبل از شروع تمرین مصرف نمایید.

۴. یار تمرینی:

همه ما به خوبی می‌دانیم که انجام تمرینات بدنسازی به تنهایی و در خلوت بسیار دشوارتر است، چرا که در این حالت بدن‌مان برای بهانه‌گیری و کم‌کاری در اجرای بی‌عیب و نقص حرکات تمرینی آماده‌تر بوده و غالب اوقات عملکردی پایین‌تر از حد انتظار و نیاز خواهیم داشت. بنابراین توصیه ما به شما این است که یک حریف یا رقیب تمرینی برای خود انتخاب کرده و حضور وی جهت بهبود تمرینات بدنسازی خود بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: چربی سوزی شکم در خانه با فیلم آموزشی

از آن‌جایی که غرور شما مانع کم‌کاری و تنبلی در حضور شخصی دیگر خواهد شد، وجود فردی که انگیزه بدنسازی تان را بالا برده و جهت انجام حرکات بیشتر ترغیب‌تان کند، در فرآیند ورزشی‌تان بسیار مفید واقع خواهد شد.

۵. لباس‌های ورزشی مناسب:

گرچه ممکن است در وهلهٔ اول عجیب به نظر برسد، اما تمام تحقیقات صورت گرفته روی عوامل مؤثر بر بهبود تمرینات بدنسازی حاکی از اهمیت پوشس ورزشکاران می‌باشد! از آن‌جایی که پوشش ما به شکلی مستقیم روی اعتماد به نفس‌مان مؤثر می‌باشد، نوع پوششی که برای باشگاه و ورزش انتخاب می‌کنید نیز احساسات و در نتیجه عملکرد کلی‌تان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بنابراین در انتخاب لباس‌های ورزشی‌تان دقت بیشتری به خرج دهید! اگر دنبال لباس های ورزشی مناسب برای تمرین خود هستید پیشنهاد می کنیم که از بخش پوشاک ورزشی فروشگاه آنلاین بهترین بدن دیدن کنید.

۶. انتخاب موسیقی مناسب:

موسیقی یکی از عوامل قوی تغییر روحیه بوده و می‌تواند به راحتی حالات روحی شما را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از آن‌ها شما را شاد کرده و برخی دیگر ممکن است با تأثیری عکس، موجب ناراحتی شما شوند! ولی باید به خاطر داشته باشید که این ویژگی موسیقی به معنای قابلیت آن برای بالا بردن انگیزه بدنسازی و اجرای تمرینات‌تان نیز خواهد بود.

انتخاب موسیقی مناسبگرچه غالب باشگاه‌های بدنسازی این روزها صرفاً آهنگ‌های محبوب و پرفروش را برای ورزشکاران پخش می‌کنند، ولی شما می‌توانید با انتخاب یک فهرست مناسب و انگیزشی از موسیقی‌های مورد علاقه خودتان بازی را به نفع اجرای بهتر تمرینات ورزشی‌تان تغییر دهید!

۷. حضور در مسابقات بدنسازی:

دیدن تصاویر و فیلم‌های مرتبط با بدنسازی و افراد موفق در این زمینه یکی از شیوه‌های افزایش انگیزه بدنسازی است، ولی بدون شک حضور در مسابقات آن و تماشای افرادی که در مقابل دیده‌های شما عضلات و ماهیچه‌های خود را به نمایش می‌گذارند تأثیری شگرف روی تفکر و اراده‌تان بر جای خواهد گذاشت!

حضور -و یا شرکت در مسابقات- به شکل چشم‌گیری انگیزه شما را بالا خواهد برد و همان‌طور که مستحضر هستید، بالا رفتن انگیزه در بدنسازی به معنای بهبود تمرینات و افزایش عملکرد ورزشی شما نیز خواهد بود. بنابراین هر چه سریع‌تر فهرست نزدیک‌ترین مسابقات به محل زندگی خود را تهیه کرده و برای حضور در آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید!

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here