برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

مکمل فیبر ممکن است مورد علاقۀ شما نباشد ولی سعی کنید این ماده را در رژیم غذایی تان استفاده کنید، به ویژه، اگر جزء آن دسته افرادی هستید که نیاز روزانۀ بدنتان به فیبر را تامین نمی کنید. متاسفانه همیشه مکمل ها راه حل خوبی نیستند اما می توانید موردی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید.

فیبر: بدن شما به آن برای کاهش کلسترول بد خون نیاز دارد، قند خون را ثابت نگه می دارد و به سیستم گوارشی کمک می کند و وقتی شما به دنبال حفظ تعادل بین مقدار پروتئین، کربوهیدرات و کالری ها هستید، ممکن است فیبر را از قلم بیندازید و به اندازۀ کافی آن را مصرف نکنید. یک زن بالغ، روزانه به ۲۵ گرم فیبر نیاز دارد که البته فقط نیمی از زنان این مقدار را می خورند.

بنابراین آیا بهتر است برای جبران فیبر بدنتان به مکمل ها روی بیاورید؟

الزاما نه. دو نوع فیبر وجود دارد که بدن شما به آن ها نیاز دارد. فیبر محلول در آب که در غذاهایی مانند لوبیا، جو، سیب، مرکبات وجود دارد و به حفظ قند خون نرمال نیز کمک می کند. فیبر نا محلول در آب، در دانه های کاملی مثل آرد کامل گندم و سبوس گندم وجود دارد و باعث ایجاد راحتی در عملکرد سیستم گوارشی تان می شود. طبق گفتۀ کارن آنسِل، مشاور تغذیه در نیویورک، مکمل های فیبر فقط یک نوع فیبر را تامین می کنند. بیشتر برندهای اصلی مکمل های فیبر مانند متاموسیل(Metamucil) فیبر های محلول در آب هستند.

علاوه بر مصرف مکمل فیبر، در صورتی که شما به میزان کافی آب ننوشید، می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. هم چنین در صورت استفاده، اگر آن ها را به طور مداوم مصرف نکنید، مشکلات زیادی برای معدۀ شما ایجاد می کند.

اگر به دنبال غذاهایی جهت افزایش فیبر بدنتان می گردید، باید بدانید که این نوع غذاها فراوانند. غذاهای غنی از فیبر مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را دارند. غذاهای پر از فیبر زمان زیادی را برای جویدن می گیرند واین باعث کمتر خوردن شما و لاغری تان می گردد.

اگر شما غذاهای گیاهی زیادی نمی خورید، پس مصرف مکمل فیبر برای شما خوب است. فقط، حتما در صورتی که از این مکمل ها استفاده می کنید، روزانه مقدار زیادی آب بنوشید، در غیر این صورت دچار مشکلات یبوستی خواهید شد. به طور تدریجی ورودی فیبرتان را هر سه روز یکبار، ۳ تا ۴ گرم افزایش دهید تا به مقدار مورد نظرتان برسید. هرگز روزانه بیشتر از ۴۰ گرم مکمل فیبر مصرف نکنید، چون ممکن است بدنتان توانایی لازم را نداشته باشد و در جذب دیگر ویتامین ها و مواد معدنی دچار مشکل شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مکمل ها و پروتئین همچنین می توانید “پروتئین وی چیست؟ فواید، تاثیرات جانبی و مقدار مصرف آن” و “ ۵ ویتامین مهم در بدنسازی و ساخت عضلات” را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here