برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم
برنامه بدنسازی 12 هفته ای میانبر افزایش حجم

کراتین مکملی است که جهت بالا بردن عملکرد ورزشی مصرف شده و عموماً به شکل مونوهیدرات یافت می‌شود. طی ورزش‌های کوتاه مدت و شدید، کراتین به یک منبع انرژی مهم برای بدن تبدیل شده و همچنین، می‌تواند موجب افزایش انرژی، حجم عضلانی و کاهش خستگی نیز باشد. البته، لازم به ذکر است که مصرف کراتین احتمال مواجهه با برخی عوارض جانبی مانند افزایش وزن را بالا می‌برد. در این مطلب موضوع کراتین و افزایش وزن را بررسی خواهیم کرد.

کراتین و افزایش وزن

به گفتهٔ پژوهشگران دانشگاه «کوئینی‌پیاک» افزایش وزن، معمول‌ترین عوارض جانبی گزارش شده است. کراتین میزان آب موجود در عضلات را افزایش داده و در واقع، سبب ذخیرهٔ آب بیشتر در بدن می‌شود. اطلاعات ارائه شده از سوی همین دانشگاه گویای این حقیقت است که طی هفتهٔ اول مصرف کراتین در بدنسازی، شاهد افزایش ۰/۵ تا ۱/۵ کیلویی وزن خود خواهید بود. البته به خاطر داشته باشید که اگر حجم عضلاتتان زیاد باشد، مقدار آب ذخیره شده نیز بالاتر بوده و در نتیجه مقدار وزن کسب شده نیز بیشتر از حد میانگین خواهد بود.

آیا کراتین باعث افزایش وزن می شود؟کراتین‌های بدون نفخ

برخی تولیدکنندگان مدعی‌اند که کراتین «اتیل استر» سبب افزایش وزن نخواهد شد. گرچه این مسئله ممکن است حقیقت داشته باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که این کراتین‌ها در مقایسه با انواع مونوهیدرات، به اندازه کافی مؤثر نیستند. تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۰۹ حاکی از آن بود که کراتین‌های «اتیل استر» یا CEE، به اندازهٔ کراتین‌های مونوهیدرات در افزایش حجم، انرژی، قدرت و ترکیب کلی بدن نقش ندارند. (نتایج کامل این تحقیقات در مجلهٔ بین‌المللی مجمع تغذیهٔ ورزشی موجود است). در مطلب بهترین نوع کراتین برای شما می توانید با انواع کراتین آشنا شوید.

مقدار کمتر کراتین، راه حل احتمالی جلوگیری از افزایش وزن

اگر افزایش وزن به دلیل بالا رفتن آب بدنتان برای شما مشکل‌ساز می‌باشد، می‌توانید مقدار کراتین مصرفی خود را به پایین‌تر مقدار مؤثر کاهش دهید. گرچه مقدار معقول کراتین ۵ گرم در روز است، اما مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ از سوی مجلهٔ «تغذیه» منتشر شد، گویای این بود که مصرف ۲/۳ گرم از آن در روز، علاوه بر کاهش خستگی به هنگام فعالیت‌های شدید ورزشی، از افزایش وزن نیز جلوگیری خواهد کرد.

آیا کراتین باعث افزایش وزن می شود؟نکات ایمنی مصرف کراتین

مصرف مقادیر بالایی از مایعات به همراه کراتین امری بسیار ضروری است، چرا که احتمال کاهش میزان آب بدنتان در این بازه زیاد است. البته بهره‌گیری از کراتین ممکن است عوارض جانبی دیگری چون اسهال، کوفتگی و گرفتگی عضلات، برآمدگی شکم و سرگیجه را نیز در بر داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که مصرف کراتین به همراه کافئین و داروهای مُدر (پیشاب آور)، احتمال کاهش آب بدن را بسیار افزایش داده و توصیه می‌شود در صورت وجود مشکلات کلیه و کبد در بدنتان از مصرف کراتین خودداری نمایید.

اگر هنوز هم در مورد کراتین پرسشی دارید می توانید مطلب همه چیز در مورد کراتین و بدنسازی را مطالعه کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here